Vārda dienu svin: Rasma, Rasa, Maira
Trešdiena, 2018. gada 20. jūnijs, 14:37
+17° C, vēja ātrums 7.7 m/s, D-R vēja virziens

Apdrošinātājs – klienta draugs un psihologs

2018. gada 16. februārī, 00:00
Raksta autors: Iveta Grīniņa
Apdrošinātājs – klienta draugs un psihologs
Ārija Pušilova: „Apdrošināšanas konsultants ir kā uzticības persona, kas palīdzēs nokārtot problēmas un ieteiks, kā rīkoties.”
Foto: Lāsma Reimane
Kuldīdznieci Āriju Pušilovu pazīst daudzi, un kā gan ne – 40 gadus viņa bijusi apdrošinātāja un ir pārliecināta: „Šī ir profesija, kurā var nopelnīt, bet tajā arī pamatīgi jāstrādā. Viegli nav. Stresa līmenis ļoti augsts.”
Pērn ģimenes apstākļu dēļ Ārija no darba tomēr aizgājusi un mācās par sociālo aprūpētāju: „Tas nebūs tālu no tā, ko esmu darījusi visu laiku, jo tāpat galvenā būs saskarsme ar cilvēkiem.” Ar ilgus gadus pazīstamiem klientiem izveidojoties gandrīz vai draugu attiecības. Vēl tagad uz ielas viņu sveicinot, apturot parunāties. Ārijai nepatīk izteiciens – pierunāt klientu. Cilvēkam pašam jāsaprot, ka apdrošināt īpašumu, veselību vai ko citu tomēr ir labi.


PADOMJU LAIKĀ – OBLIGĀTI

„Sāku strādāt 1977. gada 1. aprīlī, un šis aprīļa joks ieilga. Mums visām darbs bija vienīgajā Padomju Savienības apdrošināšanas sabiedrībā Gosudarstvennoje strahovaņije (Valsts apdrošināšana), ko cilvēki pēc tālaika paraduma sauca saīsināti – Gosstrah. Aizgāju tur algas dēļ, jo apdrošinātājiem tā bija vislielākā – 180 rubļu mēnesī. Padomju laikā Kuldīgas rajonā bijām ap 60 speciālistu. Sāku kā apdrošināšanas aģente, mans pirmais iecirknis bija Alsunga, guvu labu pieredzi. Pēc tam nosūtīja mācīties uz Rīgas uzskaites un kredīta tehnikumu, kur mācījās arī ekonomisti un banku darbinieki. Pēc tehnikuma jau biju apdrošināšanas inspektore. Padomju laikā visiem, kuriem bija īpašums, vajadzēja obligāti to apdrošināt. Mums bija jābrauc uz ciemu padomēm un jāuzskaita viss, kas apdrošināts: lopi, dzīvojamās ēkas utt. Līdztekus obligātajai bija brīvprātīgā – dzīvības apdrošināšana. Ja kāds bija aizmirsis samaksāt, ņēmām ciema padomes sekretāri, braukājām pa mājām, dzīvokļiem, tikāmies ar cilvēkiem.

Kad atjaunojās Latvijas valsts, pēc Gosstraha bija apdrošināšanas sabiedrība Latva, tā pārtapa par Baltu, kurā strādāju visus gadus. Mainoties uzņēmumiem, klienti man nāca līdzi. Daļa atsijājās, kad parādījās citas kompānijas, vēl daļa, kad radās iespēja apdrošināties internetā, citi pēc tam atgriezās.”


DINAMISKS DARBS

„Mēs stundas neskaitījām: pēc pieciem vakarā, kad cilvēki nāca mājās no darba, devāmies pie viņiem iekasēt naudu. Mums bija saraksti, kuriem pienācis laiks atkārtotajam maksājumam,” Ārija atceras. Kādreiz aģentiem sadalīti iecirkņi: „Sākumā bija ielas, pēc tam varējām strādāt pa visu pilsētu. Tagad varam darboties visā Latvijā. Citu darbu 40 gados neesmu meklējusi, jo neko citu nemācēju, bet arī nevajadzēja. Arī tagad apdrošināšanas konsultanti bieži dodas pie klientiem, jo nav iespējams īpašumu apdrošināt, ja neesi to redzējis. Jāaizbrauc uz māju vai uzņēmumu un jānofotografē.”


LABĀK PATĪK ACI PRET ACI

„Tagad visi skaitās apdrošināšanas konsultanti*. Aģentūru ir daudz. Darbinieku uzdevums – piesaistīt pēc iespējas vairāk klientu. Esmu strādājusi ar visu veidu apdrošināšanu. Baltā bijām astoņas meitenes. Ir gan kabineta darbs, gan došanās pie klientiem.

Ļoti liels darbs tiek paveikts telefoniski, kaut gan vecākiem cilvēkiem patīk satikties aci pret aci. Tad ņemu kvīšu grāmatiņu un braucu ciemos. Jaunajiem patīk darījumus kārtot internetā. Ja kas notiek, tad zvana: „Ko tagad darīt?” Es jautāju: „Kur apdrošinājies?” Viņš saka – internetā. Tad arī palīdzība tur jāmeklē. Ja vismaz atceras, kurā vietā apdrošinājies, tad labi. Ir svarīgi, lai internetā strādājošais apdrošināšanas brokeris** var dot padomu, kas jādara tālāk.”


JO VAIRĀK STRĀDĀ, JO VAIRĀK NOPELNA

„Algā saņemam procentus no tā, ko esam piesaistījuši uzņēmumam. Jo nekustīgāks, jo mazāka alga. Darba stundas neviens līdzi neskaita, bet esam strādājušas arī desmit un 12. Jaunajām meitenēm reizēm grūti atvērties un sākt runāt – viņas baidās, mulst.

Ja klients sāk ar negatīvu pieredzi, tad izsit no sliedēm pat pieredzējušos: „Man kaimiņa kaimiņam kaut kas notika, bija tādas un tādas problēmas.” Bet tad sāc pamazām rušināt, un izrādās, ka bijis pavisam ne tā. No mutes mutē runas reizēm aiziet neceļos.

Stresa šajā profesijā ir daudz. Jau svētdienas vakarā ir saspringums: kur rīt iešu, kam jāzvana, kas jādara...”


BŪTISKĀKĀS – PSIHOLOĢIJAS ZINĀŠANAS

„Uzmetot aci, jau saprotu, kāds kontakts ar cilvēku var veidoties, vai viņam ar mani ir ērti. Bet darbiņš jāpadara vienalga – personīgajām izjūtām jāpārkāpj pāri. Apdrošināšanas konsultants ir kā uzticības persona, kurš klientam ieteiks, kā rīkoties.”

Sākot strādāt, jāapgūst pamatinformācija: apdrošināšanas veidi un cena – viss, kas klientam par pakalpojumu jāzina. Nākamā svarīgā esot komunikabilitāte: „Jāprot sarunu sākt un uzturēt, jābūt ļoti laipnam un savaldīgam, jāprot ātri atrast izeju no jebkuras situācijas. Uzreiz jāsaprot, kā ar katru jārunā: ar vienu vari pajokoties, ar otru jārunā lietišķi. Ar laiku klientus iepazīstam un zinām, kas viņiem garšo, vai viņiem ir suns vai kaķis, kāds auto. Ja tā, varam sākt runāt par degvielu, kaut arī es no tā tik daudz nesaprotu, bet tas ir temats, kas interesē šo cilvēku.

Svarīga arī precizitāte un apzinīgums: „Man vēl tagad asinīs – ja sarunāta tikšanās, noteikti būšu. Tā ir ar jebkuru klientu – ja vienreiz piekrāpsi, tad to zaudēsi.”


* Apdrošināšanas konsultants – piesaista klientus konkrētam uzņēmumam.
** Apdrošināšanas brokeris – pārzina daudzu apdrošināšanas kompāniju piedāvājumu, spēj tos salīdzināt un ieteikt izdevīgāko.



KOMISKAS SITUĀCIJAS NO ĀRIJAS PRAKSES

* Klients zvana par traumu. Es telefonā atbildu: „Nu, čau! Kas tad noticis? Ā, lauzta kāja! Ļoti labi!”
* Polise bija jāaizpilda drukātiem burtiem. Reiz pie klientiem rakstu, pretī sēž 10–12 gadus vecs zēns, skatās, kā velku burtus, un saka: „Tante, mana tēta vārds ir Modris, nevis Moris.”



KUR MĀCĪTIES
• Banku augstskola piedāvā programmu Risku vadība un apdrošināšana.
• Vairākās augstskolās kurss par risku vadību un apdrošināšanu iekļauts finanšu studiju programmās:
- Rīgas Tehniskās universitātes programmā Finanšu inženierija,
- RISEBA banku studijās,
- Baltijas starptautiskās akadēmijas finanšu vadības programmā,
- Latvijas Universitātes programmā Finanšu menedžments u.c.



VAJADZĪGS KRAMPIS!

„Nav svarīgi, kāda cilvēkam izglītība. Būtiskākais ir krampis,” saka apdrošināšanas sabiedrības Balta reģiona klientu darījumu vadītāja Ilona Stepanova.

Viņa nozarē strādā 19 gadus un apmāca jaunos darbiniekus. Tie profesiju apgūst praksē. „Tā ir pārdošana. Jābūt ļoti neatlaidīgam, un jāpatīk tam, ko dara. Ja cilvēkam neizstāstīsi visu, ko viņš par savu naudu var dabūt, darbs neies. Ja jaunam cilvēkam šķiet, ka viņš kabinetā apkalpos tos, kuri ienāks, ar to noteikti nepietiks. Trīs mēneši paies, lai apgūtu pamatinformāciju.”

Jaunam speciālistam jāsāk no baltas lapas un jāveido savs klientu loks, jo uz paplātes neviens neko nepienesīs.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Pievieno jaunu komentāru: