Vārda dienu svin: Rasma, Rasa, Maira
Trešdiena, 2018. gada 20. jūnijs, 04:53
+15° C, vēja ātrums 7.2 m/s, R vēja virziens

Apgūst veiksmīga biznesa pieredzi

2015. gada 26. jūnijā, 15:04
Raksta autors: Iveta Grīniņa
Apgūst veiksmīga biznesa pieredzi
Foto: Aivars Vētrājs
Trīs veiksmīgas uzņēmējdarbības piemērus ikvienam bija iespēja Kuldīgā noklausīties pasākumā No idejas līdz biznesam.

To rīkoja Kurzemes biznesa inkubators sadarbībā ar Kuldīgas novada pašvaldību. Pieredzē dalījās SIA Propeller Foodie (restorāna Goldingen Room) dibinātāja Santa Cine, SIA Zigzag Factory dibinātājs Dāvids Grāveris un Liepājas SIA Blue Shock Bike pārstāvis Artis Daugins.
Stāstot, kā radās biznesa ideja un kā izdevies to īstenot, runātāji bija vienisprātis: uzņēmējdarbība ir dzīvesveids, tā paņem 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā. Lai kaut ko sasniegtu, par savu lietu jādeg un jāmaina domāšanas veids.

Nevajag domāt par naudu, jo tad tās nebūs, bet gan par ideju,

un to, ar ko patīk nodarboties. Tad nauda nāks kā bonuss. Attīstībā nedrīkst apstāties ne mirkli. Ar to, kas iegūts, jādalās ar citiem.

 

Sīkumu nav

„Gads restorānu biznesā ir kritiskais brīdis. Skaidrs, ka esam izturējuši un domājam par attīstību,” secina Kuldīgas restorāna Goldingen Room saimniece S. Cine. Viņa stāstīja par garo ceļu, kas no uzņēmējdarbības vadības un finanšu speciālistes profesijas aizvedis restorānu biznesā. Šis ir gadījums, kad aizraušanās pārtapusi uzņēmējdarbībā.

Ja skaidri redzat mērķi, ja ir īstais brīdis un vieta, tad visi apstākļi sakrīt, lai iecere īstenotos.”

No pieredzes S. Cine smēlusi atziņu, ka uzņēmējdarbībā nav sīkumu, jādomā pilnīgi par visu. Viņa atcerējās brīdi, kad nācās izlemt, vai atvērt restorānu Itālijā vai Latvijā: „Man bija iespēja salīdzināt biznesa vidi abās valstīs. Lai arī Latvijā ir trūkumi, tomēr strādāt vietā ar pazīstamu valodu, mentalitāti un likumiem ir labāk. Ienākt citā biznesa vidē ir gandrīz neiespējami, ja neesi vietējais.”

Uzņēmums tagad darbību paplašina, īstenojot tūrisma projektus. Atvērta neliela viesnīca, un Kuldīgas ielās brauc vilcieniņš Ludis: „Tikai ar restorānu kļuva par garlaicīgu, gribējās jaunus izaicinājumus.”  Runājot par reklāmu, S. Cine teica: „Kad atvērām restorānu, gribējām būt vairāk neredzami nekā redzami.

Nekad īsti neesam jutuši reklāmas vajadzību.

Bijušas vairākas publikācijas dažādos izdevumos. Par mums cilvēki uzzina no citu atsauksmēm. Protams, ir lapa feisbukā, jo sociālie tīkli ir lēts un efektīvs reklamēšanās veids, taču vietējā sabiedrībā liela nozīme ir Kuldīgas laikrakstam. Lai gan mūsu darbinieki ir jauni, 95% darbā pieteicās pēc sludinājuma Kurzemniekā.”

 

Atvērti visiem

D.Grāveris ir SIA Zigzag Factory dibinātājs. Uzņēmums ražo īpašu gultas veļu, pārdod to internetā un ir guvis lielu klientu loku ārpus Latvijas. Uzņēmējs aicināja mainīt domāšanu: „Esmu daudz ar sevi strādājis. Cenšos izvairīties no cilvēkiem ar sarkano domāšanu – negatīvismu. Nedomāju neko sliktu par citiem un par savām idejām nešaubos. Jāgūst pārliecība par to, ko dari. Iedvesmojos no cilvēkiem, kuri sasnieguši daudz vairāk par mani, un reizē gūstu apliecinājumu saviem spēkiem, redzot tos, kuri neko nav darījuši, lai mērķi sasniegtu.”

Tikko par Latvijas lauku attīstības programmas naudu Zigzag Factory izveidojis apdrukas darbnīcu ar sietspiedi. D. Grāveris to piedāvāja izmantot: „Esmu pārliecināts, ka ar to, kas man ir, jādalās. Gribu piedāvāt citiem, jo jaunam uzņēmējam bieži ir ideja, bet nav iespēju to īstenot. Mūsu darbnīca atvērta visiem, kuri grib šūt vai kaut ko apdrukāt.”

D. Grāveris ieteica jaunajiem uzņēmējiem vismaz sākumā biznesu apvienot ar algotu darbu, jo neparedzētu izdevumu ir daudz. Viņš ieteica izanalizēt, kas uzņēmumā ienes vislielāko peļņu, un atteikties no tā, kas tērē lielus resursus un nedod atdevi. „Nesēdiet ierastajā komunikācijas lokā, mēģiniet to paplašināt!” viņš mudināja.

 

Latvieši ārzemēs ir resurss

 

SIA Blue Shock Bike pārstāvis A. Daugins pēc izglītības ir mākslinieks, bet ražo elektriskos divriteņus un uzbūvējis unikālu elektrisku kartingu. Viņa pārliecība – nav nekā neiespējama:

Es vienmēr izvēlos neiespējamu mērķi. Ja to neviens vēl nav sasniedzis, tas ir lauciņš man.”

Viņš atklāja piecas atziņas, kas izkristalizējušās desmit gados biznesā: „Pirmā ir PSP sistēma – tas nozīmē: „Pacel savu pakaļu!” Sāc kaut ko darīt! Otrā: problēmu risināšana ir kā datorspēle – sākumā šķiet sarežģīti, bet, kad izej pirmo līmeni, ķeries pie nākamā. Tas ir kā pārvarēt kalnu pēc kalna, jo, uzkāpjot vienā, zini, ka nākamais būs vēl augstāks. Bet, ja problēmas beigsies, visi būsim bezdarbnieki. Nākamā atziņa – cilvēks ir muļķis, viņš nezina, ko grib. Ja viņš nekad nav kaut ko izmēģinājis, tad nevar iedomāties, ka tas viņam vajadzīgs. Jācenšas to paskaidrot viņa izpratnes līmenī un ļaut izmēģināt. Ceturtā atziņa – naudai nav vērtības. Domājiet par kaut ko citu! Kamēr domāsiet par naudu, to nedabūsiet. Piektā: „Neesmu ne uz pusi tik traks, kā jums šķiet. Esmu vēl divkārt trakāks.”

A. Daugins mudināja nebaidīties kļūdīties: „Tas ir labākais, kas var notikt, – tā vislabāk iemācīties.” Viņš aicināja no neierastas puses paskatīties arī uz latviešu izceļošanu, ko visi uzskata par problēmu. Viņaprāt, tie ir resursi: „Pasaulē ir ceturtdaļmiljons latviešu. Tie ir cilvēki ar mums zināmu mentalitāti, ar viņiem varam sazināties latviski, bet viņi pazīst vietējos apstākļus.

Mūsu uzņēmumam visas kontaktpersonas ārzemēs ir latvieši.

Ja no simta, ko esi uzrunājis, ar visu sirdi un dvēseli strādā pieci, tad atmet tos 95 un strādā ar pieciem!”

 

Attēlā:

Uz semināru No idejas līdz biznesam bija aicināti gan jaunie uzņēmēji, kas ir Kurzemes biznesa inkubatora paspārnē, gan citi interesenti. Pieredzē dalās Kuldīgas restorāna Goldingen Room saimniece Santa Cine.

Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Pievieno jaunu komentāru: