Vārda dienu svin: Vanda, Veneranda, Venija
Svētdiena, 2018. gada 23. septembris, 05:32
+12° C, vēja ātrums 8.2 m/s, D-R vēja virziens

Art Deco. Spožums un sievišķība

2018. gada 6. jūnijā, 00:00
Raksta autors: Ilze Kļepikova, "Kurzemes Vārds"
Art Deco. Spožums un sievišķība
Foto: Egons Zīverts
Vēsture, politiskās norises, sociālekonomiskā attīstība – tas viss ietekmē arī modi. Ar to, kas bija modē pagājušā gadsimta 20. un 30. gados, var iepazīties Liepājas muzeja izstādē "Art Deco stils. Starpkaru perioda mode. 1918–1939", kas veidota no starptautiski pazīstamā modes vēsturnieka Aleksandra Vasiļjeva kolekcijas.

Egona Zīverta foto
Art Deco stila modi var iedalīt divos posmos. 20. gadi ir spožuma un greznības laiks, bet 30. gadi – pieticības un sievišķības apliecinājums. Taču kopumā tas ir sieviešu emancipācijas laiks, ko veicināja dzimumu disproporcija, kas radās, karā krītot daudziem vīriešiem.


Art Deco stila mode veidojās pēc Pirmā pasaules kara, 20. gados, izstādi ievadot ar lekciju, pastāstīja modes vēsturnieks A.Vasiļjevs. Starpkaru laika modi būtiski ietekmēja Pirmā pasaules kara sekas – daudz vīriešu bija krituši, sieviešu bija krietni vairāk, dzimumu disproporcija mudināja sievietes kļūt sievišķīgākām, atklāt vairāk no sava ķermeņa, lai savaldzinātu vīriešus, turklāt izmaiņas modē noteica arī sieviešu emancipācija un darba gaitu uzsākšana – daudzas ģimenes bija zaudējušas apgādniekus, tāpēc iztiku bija jāsāk pelnīt sievietēm pašām. Daudzām nācās savienot sievišķību, stilu un eleganci, rūpes par māju un bērniem ar profesionālu darbošanos. 20. gados bija pieprasīti jauni profesiju veidi, ar kuriem sievietes agrāk nenodarbojās. Telefoniste, sekretāre. Strādājošas sievietes sāka izmantot sabiedrisko transportu, arī pašas sēsties pie auto stūres, tādēļ apģērbam bija jākļūst ērtākam, bija jāatbrīvo kājas, tāpēc tērpi kļuva īsāki. 1924. gadā Parīzē notikusī olimpiāde daudzas sievietes rosināja nodarboties ar sportu, modē nāca sportiska figūra. Tā pieprasīja šaurus gurnus, nelielas krūtis un diezgan taisnus plecus. Tiesa, slaids augums bija gandrīz visām sievietēm, jo aizvadītie kara gadi ar ēdiena pārbagātību nebija lutinājuši. Tā kā vairs nebija korsešu, vidukļa līnija nokrita līdz gurnu līnijai. Modē bija ienākusi ģeometrija un pērlīšu un stikla bumbiņu izšuvumi tērpos. Tas bija saistīts ar Tutanhamona kapeņu atvēršanu, kas notika Ēģiptē 1922./1923. gadā. Tajās atrada ne tikai milzum daudz zelta priekšmetu, bet arī lietas, kas veidotas no perlītēm, to izšuvumi kļuva ļoti populāri. Šī mode ātri izplatījās Parīzes modes namos. Un tobrīd popularitāti iekarojusī džeza mūzika un dejas, kā fokstrots, čarlstons, sievieti, tērptu spožu pērlīšu izšūtā kleitā ar bārkstīm, darīja ļoti pievilcīgu.


Egona Zīverta foto
Tā kā modē ir mazas cepures, adatas, ar ko tās nostiprina, ir īsas. Ģeometriskie ornamenti ir modē ne tikai tērpos, bet arī aksesuāros, piemēram, somiņās, šai laikā parādās tā saucamās clutch somas. Tajās sievietes turēja Chanel No 5 flakoniņu, kabatlakatiņu, piezīmju grāmatiņu, zīmuli, lūpukrāsu un pūderi. Kosmētikai bija ļoti liela nozīme.


Strauji tika ieviesta elektrība, un parādījās jauns izklaides veids – naktsklubi. Un dzīve kūsāt kūsāja. Tādas līksmes un spožuma iemesls bija kara beigas un eiforija par labāku nākotni. Prieks par dzīvi 20. gados izpaudās košās krāsās. Modē nāca īss matu griezums, kam pavisam pragmatisks iemesls – pēc kara karstā ūdens un mazgāšanas līdzekļu trūkums piespieda sievietes atteikties no gariem matiem. Īsa griezuma kopšana bija vieglāka, aizņēma mazāk laika. Modē parādījās iedegums. Tas mudināja sievietes izvēlēties košākas krāsas apģērbā, lai tās kontrastētu ar nosauļoto ādu. Sievietes arvien vairāk sāka lietot kosmētiku, tumšu lūpukrāsu, akcentēja acis, aktuāls kļuva sievietes vampa tēls.


Egona Zīverta foto
Viens no būtiskiem Art Deco stila tērpu siluetiem ir tas, kurš imitē rokoko laiku. Tādi svētku tērpi bija efektīgi un pamanāmi, taču nepiemēroti, lai sēstos auto vai pārvietotos sabiedriskajā transportā.


Dzīves svinēšana apstājās 1929. gadā, kad ASV notika banku krīze un sākās tā sauktā lielā depresija. Tā daudzus piespieda atgriezties pie ģimenes vērtībām. Arī modē ienāca krasas pārmaiņas. Tērpus, kas vēl nesen atsedza sievietes rokas, kājas un pat muguru, aizstāja apģērbs, kas vairāk nosedza ķermeņa daļas, svārki kļuva garāki, izšuvumu bija mazāk. 30. gados notika atgriešanās pie sievišķīga silueta ar akcentu uz krūtīm, vidukli un gurniem. Šajā laikā modē parādījās uzsvars uz pleciem, kas gan raksturoja sportiskumu, gan tolaik notiekošo sabiedrības militarizāciju. Un 1939. gadā sākās Otrais pasaules karš.


Egona Zīverta foto
Bārkstis, ziedu buķetes un ķekari kā akcents uz pleca vai citviet tērpā – arī šīs detaļas raksturīgas Art Deco stila svētku tērpiem.


Egona Zīverta foto
20. gados modē bija eksotisku dzīvnieku kažokādas. Bez parastās polārlapsas un ūdeles tērpu nēsātājām patika arī savvaļas mērkaķa kažokāda.


Egona Zīverta foto
Ne tikai tērpi, bet arī aksesuāri, somiņas, arī apavi šai laikā bieži vien apstrādāti un akcentēti ar spožiem elementiem. Tie ir gan zelts, sudrabs, briljanti, gan mākslīgie dārgakmeņi, stikla pērlītes u.c. Bižutērija 20. gados ir populāra, jo ne visi var atļauties īstas dārglietas, taču izskatīties kā no augstākās sabiedrības gan vēlas. Daudzi līdz tam vērtīgi un aktuāli materiāli, kā ziloņkauls, bruņurupuča bruņas, iziet no modes dārdzības dēļ.  Šai laikā aktuāls kļūst parfimērijas jaunums, ko labi zinām līdz pat šodienai, – smaržas "Chanel No 5", kas pirmoreiz parādās 1921. gadā.


No reģionālo laikrakstu Kurzemnieks, Kurzemes Vārds, Saldus Zeme un Talsu Vēstis projekta 3K – kas kultūrā Kurzemē, ko atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds un Kurzemes plānošanas reģions.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Pievieno jaunu komentāru: