Vārda dienu svin: Elīna, Drosma, Drosmis
Piektdiena, 2018. gada 19. oktobris, 03:22
+8° C, vēja ātrums 2.1 m/s, Z-ZR vēja virziens

Sēkliņas nepieradinātās mūzikas dobē

2018. gada 6. oktobrī, 00:00
Raksta autors: Ilze Kļepikova, "Kurzemes Vārds"
Sēkliņas nepieradinātās mūzikas dobē
Nepieradinātās elektroniskās mūzikas vēstneši un uzņēmuma "Dirty Deal Audio" pārstāvji Kristaps Puķītis (no kreisās) un Niklāvs Sekačs Liepājas studijā ar mākslinieces Margrietas Dreiblates gleznām fonā.
Foto: Egons Zīverts
"Dirty Deal Audio" Latvijas kultūras telpā plašāk pazīstama kā nepieradinātās elektroniskās mūzikas kustība. Taču jau vairākus gadus tā sauc arī uzņēmumu, kas savu vietu atradis reklāmas laukā. "Dirty Deal Audio" skaņu ierakstu studija, ko liepājnieks Kristaps Puķītis izveidoja kopā ar partneriem Niklāvu Sekaču, Ansi Kolmani un Mārtiņu Zuti, darbojas gan Rīgā, gan arī Liepājā. Viņi vēlas biznesu attīstīt tiktāl, lai jau par saviem līdzekļiem varētu turpināt popularizēt eksperimentālo elektronisko mūziku.
STUDIJA KĀ ATSPĒRIENS NEATKARĪBAI

Dirty Deal Audio Liepājas studija, kur ar fotogrāfu tiekam uzņemti, patvērusies kāda pilsētas nama jumta stāvā. Tur klientu reklāmas skaņu celiņus ieraksta un pie citiem darbiem strādā skaņu inženieris, Liepājas Universitātes jauno mediju mākslas studiju programmas absolvents liepājnieks Niklāvs Sekačs, kurš ir arī mūziķis un pazīstams ar skatuves vārdu NiklāvZ. Turpat ir biroja telpas arī studijas vadītājam un līdz šim daudzu elektroniskās mūzikas festivālu, tīklošanās pasākumu un citu norišu rīkotājam Kristapam Puķītim, kurš atgriezies dzimtajā Liepājā, taču, kā pats saka, darba dēļ ar vienu kāju ir Rīgā, ar otru Liepājā.

Pērn atvērtā Liepājas studija ir profesionāli aprīkota ar datortehniku, skaņu ierakstu tehnoloģijām un mikrofoniem. Taču kā laikmeta kontrasts plauktos glabājas Niklāva ievērojamā plašu kolekcija ar ne vienu vien desmitgadi seniem latviešu, angļu, amerikāņu, itāļu, franču un citu tautu un valstu mūzikas ierakstiem. K.Puķītis bilst, ka liela plašu kolekcija glabājas arī Rīgas studijā, kas iekārtota Mākslinieku savienības radošā kvartāla Kombināts "Māksla" telpās. Tur strādā Ansis Kolmanis, kurš ir pazīstams kā hiphopa mūziķis ansis. Bet dizainers Mārtiņš Zutis, kurš nu apmeties Liepājā, jau vairākus gadus veido Dirty Deal Audio vizuālo identitāti. Šī četrotne ir biznesa partneri. Bet ar uzņēmuma grāmatvedību galā palīdz tikt Kristapa mamma Irēna Puķīte.

Kā pazīstamie elektroniskās mūzikas pārstāvji un popularizētāji kļuvuši par biznesmeņiem? "Strādājot ar elektronisko mūziku, ir grūti nopelnīt iztikai, un diezgan daudz ir dzīvots bez mājām, birojā, studijā. Pirms trim gadiem pieņēmām lēmumu, ka mums vajag savu naudas avotu, lai esam pašpietiekami un neatkarīgi no fondiem un sponsoru naudas. Tad mēs sākām taisīt biznesiņu," stāsta studijas vadītājs. "Esam motivēti darīt darbu pēc iespējas labāk. Strādājam ātri, kvalitatīvi. Ir jau ceturtais gads, kopš ielauzāmies Latvijas reklāmas industrijā." Balstoties uz atsauksmēm, Kristaps min, ka pie viņiem klienti nāk ar tiem sarežģītākajiem darbiem. "Varam izdarīt to, ko citas stūdžas nevar," tā K.Puķītis. Starp uzņēmuma klientiem ir tādi vārdi kā Lattelecom, Circle K, Viasat, Spotify, SportMax, Givenchy, Sky TV Italia un daudzi citi. Pašlaik veidojas sadarbība ar klientiem Maskavā.

Lai gan tagad Dirty Deal Audio pamatdarbība vērsta biznesa virzienā un četrotnes mērķis ir iegūt vairāk klientu ārpus Latvijas, eksperimentālās elektroniskās mūzikas atpazīstamas veicināšana un popularizēšana nav pārtraukta. Mūzikas izdevniecība, kas klajā laidusi piecas Latvijas elektroniskās mūzikas izlases, vairākus minialbumus un citus ierakstus, esot pieklususi tikai uz laiku. Arī ansis un NiklāvZ paralēli darbam skaņu studijā turpina savus mākslinieciskos eksperimentus. Hiphopa mūziķis ansis par albumu Balzams šogad saņēma Latvijas Mūzikas ierakstu gada balvu Zelta mikrofons un guva citus panākumus. Savukārt NiklāvZ devis lielu ieguldījumu Ozola un tehnikuma albuma Semestris tapšanā un strādā pie jauna savas mūzikas albuma. Bet Kristaps vairāk vēlētos veltīt laiku elektroniskās mūzikas attīstībai, izdodot mūziku, rīkojot plašus koncertus, nometnes, festivālus un citas norises. "Esam nosprauduši tādu mērķi – cītīgi strādājam un nopelnām vēl tik daudz naudas, lai varētu pieņemt darbā projektu vadītāju," stāsta Kristaps. Tad viņam pašam būs vairāk laika pievērsties iepriekšminētajām sociālajām aktivitātēm un jaunajai mūzikai.


DATORMŪZIKA UN NEPAREIZIE CILVĒKI

Abi liepājnieki ar elektronisko mūziku pazīstami jau sen. Niklāvs stāsta, ka viss sācies ar mūzikas skolu Pāvilostā, kur viņu virzījusi mamma. Arī pēc ģimenes pārcelšanās uz Liepāju viņš turpinājis apgūt pūšaminstrumentu spēli, taču tas viņam nav īsti paticis. Ar mammas atļauju Niklāvs mūzikas skolu pameta. Puisis bija sapratis, ka viņam tuvāka tā saucamā datormūzika, sāka to veidot pats. Niklāvs atceras, ka motivāciju deva pasākums Toxic Street Jam skeitparkā, kur viesojās Roberts Gobziņš un dīdžejs Krii un parādīja, "kā plates skrāpēt". Bija arī citi nelieli pasākumi. "Bet tie nostiprināja to pamatu manī, ka es vēlētos ar mūziku saistīt savu dzīvi," stāsta Niklāvs. "Man tagad ir 25 gadi, un es neesmu strādājis ārpus savas mūzikas sfēras kaut ko, kas man nepatiktu." Par savu līdz šim vērienīgāko un emocijām bagātāko uzstāšanos viņš sauc bītbatlu jeb mūziķu sacensību pirms vairākiem gadiem kaimiņos Sventājā notikušajā festivālā Satta Outside, kur viņš uzstājās vairāku tūkstošu mūzikas fanu priekšā un guva uzvaru. Notikums esot neaizmirstams un stāstāms mazbērniem.

Savukārt 35 gadus vecais Kristaps ar elektronisko mūziku aizrāvies jau gandrīz divdesmit gadus. "No bērnudārza līdz 16 gadiem biju tenisists. Nekā cita manā dzīvē nebija," viņš ļauj ielūkoties, kā viss sākās. "Tad 16 gados nogāju no ceļa, satiku nepareizos cilvēkus, sāku kavēt treniņus. Izrādījās, ka tie cilvēki – vienaudži un bišķiņ vecāki – nodarbojas ar mūziku." Starp viņiem bija tādi nozares pazinējiem zināmi vārdi kā Ivo Jusis un Mārtiņš Bergmanis. 18 gadu vecumā K.Puķītis pārcēlās uz Rīgu un turpināja būt draugos ar elektronisko mūziku un tās pārstāvjiem, arvien nopietnāk iesaistījās pasākumu organizēšanā. Karosta un K@2, pasākums Down the Tunelz, Neroks klubā Fontaine Palace, pasākumi klubā Depo Rīgā, treniņtrešdienas jaunajiem mūziķiem, Baltic Trail – tie ir tikai daži notikumi, kuru organizēšanā Kristaps piedalījies vai bijis galvenais rīkotājs. Arī Dirty Deal Teatro vai Dirty Deal Cafe Andrejsalā ir viņa lolojumi.


LAI NEBŪTU TIKAI NIŠAS MŪZIKA

Kristaps pats nemuzicē, taču dara visu, lai popularizētu eksperimentālo jeb nepieradināto elektronisko mūziku un celtu gaismā jaunus tās spīdekļus. Arī NiklāvZ ar Kristapa iniciatīvu pirms septiņiem gadiem, kad abi iepazinās, nonāca plašākā savas jomas mūziķu kompānijā un apritē. 2011. gads ir Dirty Deal Audio aizsākuma laiks. "Sanācām kopā bars Latvijas bītmeikeru un džeku, kas uz gadžetiem taisa mūziku, sākām veidot tādu kā izdevniecību, platformu," atceras Kristaps. Tagad kodols, kas strādā kopā skaņu ierakstu studijā, ir atsijājies, taču ar Dirty Deal Audio vārdu saistītais mūziķu loks un iecerētie notikumi un procesi ir daudz plašāki. Par to varēs pārliecināties kaut vai Dirty Deal Audio nepieradinātās elektroniskās mūzikas seansā festivālā Liepājas Mākslas forums 30. septembra vakarā koncertzālē Lielais dzintars.

Foruma rīkotāji informē, ka šajā seansā piedalīsies mākslinieks Figūras ar abstraktu sci-fi elektronisko mūziku, Elvi Soulsystems izpildīs koncertprogrammu, kas radīta, izmantojot tikai un vienīgi deviņdesmito un agrīno divtūkstošo gadu R&B mūzikas vokālu samplus, Ωtek uzstāsies ar meistarīgi komponētu analogu tehno mūziku. Harmonisku ambienta baudījumu piedāvās Sign Libra. Savukārt emocijām un basa frekvencēm piesātinātu, gaumīgām ģitārspēles partijām papildinātu koncertu sniegs duets Pragaii. Smagnējāku tehno dušu, izmantojot modulāro sintezatoru sistēmas, piedāvās Latvijas elektroniskās mūzikas viens no spilgtākajiem karognešiem Kodek. Noslēgumā apokaliptisku un futūristisku ārpuszemes mūzikas koncertu būs iespēja baudīt skaņas mākslinieka N1L izpildījumā. K.Puķītis norāda, ka, izvēloties māksliniekus, gribējis, lai klausītāji gūst pēc iespējas plašāku priekšstatu par nepieradināto elektronisko mūziku.

"Kāpēc nepieradinātā? Tāpēc, ka šie mūziķi meklē jaunus skanējumus. Tajā vārdā slēpjas eksperimenti. Katrs mūziķis meklē savu rokrakstu. Citi vairāk ierakstās kādu žanru robežās, citiem tās ir žanru mutācijas, citi eksperimentē tā, ka pat nesaproti, kas tas ir. Brīžiem, raksturojot šo mūziku, var vilkt paralēles ar skaņas dizainu," Kristaps skaidro šo mūzikas virzienu un norāda, ka Latvijā tā ir nišas mūzika, kamēr citur pasaulē par to zina un tai līdzi seko daudzi. Par vienu no saviem uzdevumiem viņš uzskata – runāt plašāk par eksperimentālo elektronisko mūziku, rīkot ar to saistītus pasākumus. K.Puķītis cer tuvāko gadu laikā atjaunot tīklošanās pasākumu "Baltic Trail", kas nedēļas garumā pulcētu elektroniskās mūzikas izpildītājus un producentus no visām trim Baltijas valstīm, lai tie satiktos, apmainītos ar zināšanām un pieredzi, piedalītos lekcijās, pa vairākiem kopā radītu mūziku un uzstājoties to piedāvātu noklausīties citiem. "Tā kā Liepāja ir mūzikas pilsēta, varbūt pamainīsim fokusu. Tā pēc pāris gadiem vairs nebūs roka galvaspilsēta, bet Latvijas nepieradinātās elektroniskās mūzikas galvaspilsēta," viņš uzbur vīziju un paskaidro, ka vēlas Liepājā piedāvāt alternatīvas.

Turpinot attīstīt savu uzņēmumu Dirty Deal Audio, kas pa daļai bāzējas Niklāva un Kristapa dzimtajā Liepājā un ir gan Liepājas Biznesa inkubatora paspārnē, gan saņēmis atbalstu mazo uzņēmēju projektu konkursā, puišiem ir visas cerības šo vīziju piepildīt. Kā, ar vieglu smaidu runājot līdzībās, saka K.Puķītis: "Ieliec kaut kur sēkliņu, un no tās kaut kas izaug. Mēs ar Niklāvu esam sēkliņas. Un šī ir mūsu dobīte."


Materiāls sagatavots ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Pievieno jaunu komentāru: