Aizvērt

Kuldīgā un Skrundā var uzlādēt elektromobili

2018. gada 6. augustā, 06:00
Raksta autors: Iveta Grīniņa
Kuldīgā un Skrundā var uzlādēt elektromobili
Restaurācijas centra darbinieks Agris Zingbergs izmanto iespēju pie Centra vidusskolas ātri uzlādēt vienu no diviem Kuldīgas novada pašvaldības elektromobiļiem.
Foto: Aivars Vētrājs
Kuldīgā apmēram mēnesi var uzlādēt elektromobiļu baterijas, jo Mucenieku ielā, stāvlaukumā pie Kuldīgas Centra vidusskolas, ierīkots viens no Latvijas elektroauto uzlādes tīkla punktiem. Skrundā tāds atrodas Liepājas ielā 13a.
„Uzlādes stacijas ir pirmais priekšnoteikums, lai sabiedrība sāktu domāt par elektromobiļu iegādi. Skaidrs, ka katrs, kurš šādu mašīnu nopērk, vēlas ar to aizbraukt tālāk, nevis riņķot tikai 100 km rādiusā,” saka Ceļu satiksmes drošības direkcijas elektromobilitātes vadības un koordinācijas daļas priekšnieks Pauls Beinarovičs.

„Tas ir Satiksmes ministrijas projekts, ko tā deleģējusi mums. Tīkls tiek izveidots Eiropas Savienības līdzfinansētā projektā Elektrotransporta līdzekļu uzlādes infrastruktūras izveidošana. Pirmajā kārtā ātrās uzlādes stacijas ierīkotas pie valsts galvenajiem ceļiem un tajās apdzīvotajās vietās, kurās ir vairāk par 5000 iedzīvotāju. Otrajā kārtā tās būs pie reģionālajiem ceļiem un lielākajās apdzīvotajās vietās.

Bez Kuldīgas vēl tuvākās stacijas ir Kandavā, Talsos, Saldū, Skrundā un citviet uz Liepājas un Ventspils šosejas. Uz lielajiem ceļiem tās izvietotas aptuveni 30 km attālumā – 10 km uz vienu vai otru pusi. Savukārt uz reģionālajiem ceļiem attālums būs 50 km – plus mīnus 10 km. Prioritāri tās būs apdzīvotajās vietās.

Pašlaik elektromobiļiem pasaulē ir divējādi līdzstrāvas pieslēgumi: Japānas veida un Eiropas. Mūsu stacijās ir abas iespējas.”


UZLĀDES LAIKS

Līdzstrāvas ātrās uzlādes stacijās laiks atkarīgs no elektroauto paaudzes. Speciālists skaidro: „Pirmās paaudzes mašīnām 80% uzlādei vajadzīgas 20–25 minūtes, nākamās paaudzes elektromobiļiem, kuriem baterijas ietilpīgākas, – 35 minūtes. Pusstundā var ielādēt enerģiju 130–140 km.

Uzlādēt elektromobili mājās ir stipri lētāk, nekā uzpildīt benzīna vai dīzeļdegvielas dzinēja mašīnu. Ja mājās baterijas lādē sadzīves rozetē, izmaksas ir 2,5 eiro uz 100 km. Protams, laiks ir daudz ilgāks, bet, ja to dara naktī, problēmu nav. Tīkla noslodze ir apmēram tāda pati kā gludeklim – lielu jaudu uzreiz nevajag.

Ātrās uzlādes punktā cena ir 15 centu par minūti. Šis veids palīdz punktu ātrāk atbrīvot. Līdz 80% auto uzlādējas ātri, pēc tam process palēninās. Lai mudinātu vadītājus dot vietu nākamajam, maksa ir par laiku, nevis kilovatiem. Tas ir viens no izplatītākajiem modeļiem pasaulē.”

Par uzlādi var norēķināties ar autorizācijas karti E-mobi. Nākotnē to varēs darīt mobilajā lietotnē, kā arī īsziņā, maksu pieskaitot telefona rēķinam.


ATBALSTS: NELIELS, BET IR

P.Beinarovičs atzīst: lai mudinātu lietot elektroauto, ar šo uzlādes tīklu vien nepietiek. „Visu noteiks ekonomiskais faktors – automašīnu cena, nodokļu politika utt. Mūsu valstī ir atbalsts, ko vieni uzskata par pievilcīgu, citi – par mazāk izdevīgu, taču tāds ir. Elektromobiļu skaitam ir tendence augt par 30% gadā.

Igaunijā un Lietuvā, manuprāt, šo auto iegādei atbalsta nav. Norvēģijā par tiem netiek iekasēti nodokļi, tāpēc tie ir vienā cenā ar parastajiem. Vācijā atbalsts iegādei ir trīs četri tūkstoši eiro, Nīderlandē atbalsts ir nodokļu veidā.

Latvijā tieša atbalsta iegādei nav, bet nav jāmaksā ceļu nodoklis. Bez maksas ir pirmreizējā reģistrācija, pirmais numurzīmju komplekts. Rīgā šīs automašīnas drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslām, bet mazpilsētās tas nav aktuāli. Rīgā un Liepājā pašvaldības maksas stāvvietās nav jāmaksā.”



FAKTI
  • Līdz 1. jūlijam Latvijā reģistrēti 479 elektrotransporta līdzekļi: 369 vieglās automašīnas, 61 mopēds, 29 kvadracikli, 14 kravas auto u.c.
  • Šīgada 2. ceturksnī vien reģistrēti 52, no tiem 37 vieglie auto.
  • Līdz 2021. gadam paredzēts valstī izveidot 150 ātrās uzlādes staciju.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Pievieno jaunu komentāru: