Aizvērt

Jaunās programmētājas

2016. gada 21. oktobrī, 18:32
Raksta autors: Lāsma Reimane
Jaunās programmētājas
Foto: Lāsma Reimane
„Mani sen jau interesē programmēšana” – var likties pārsteidzoši, ka tā saka 3. klases audzēkne, kuldīdzniece Nikola Krīgere. Viņa ir viena no 16 mazām meitenēm, kuras Kuldīgā mācās programmēt.

Der arī meitenēm

Šomēnes Kuldīgas Centra vidusskolā nedēļas nogalēs sākušās bezmaksas nodarbības 3.–4. klašu meitenēm, ko piedāvā uzņēmuma Tele2 centra Shared Service Center (SSC)  programma Learn IT (Mācies informācijas tehnoloģijas).

Meiteņu programmētāju esot ļoti maz, un ārzemju pētījumos pierādīts, ka viņas jāieinteresē tieši šajā vecumā. Programmas Learn IT pasniedzēja no Rīgas, agrākā kuldīdzniece Agnese Kramēna skaidro:

 

„Meitenes apgūst pašus pamatus: kas ir algoritms, cikls, nosacījumi.

 

Viņas veidos programmas, būs darbs ar robotiem. Notiek arī praktiski uzdevumi bez datora, piemēram, dalībnieces iemācās, kas ir binārais kods, un uztaisa atbilstošu rokassprādzi. Viņas parāda, ka labi var strādāt šajā sfērā un ka tas nav tikai puišu darbs.

Pirmajā reizē iepazinām datoru no tehniskās puses, lai saprastu, kā tas strādā. Otrajā nodarbībā taisījām bināro aproci. Rokassprādzē katrs burts kodēts astoņos bitos jeb vienu burtu veido astoņas pērlītes. Piemēram, vārds Anna ir 4x8 jeb 32 biti. Jo garāks vārds, jo garāka virtene.”

Mācības ilgs vienu mēnesi līdz novembrim, un pēc astoņām nodarbībām meitenes būs apguvušas pamatprincipus. Galvenokārt nolūks ir sniegt ieskatu programmēšanas radošajā aspektā un veidot izpratni par šīs zinātnes principiem mūsu ikdienā.

 

 

Tā nav spēle

Bērni procesu uztverot kā spēli. „Šodien jautāju, ko pagājušajā reizē iemācījāmies, un meitenes atbildēja – spēlējām spēlītes,” smejas A.Kramēna. „Visgrūtāk viņām izprast instrukciju virkni. Tā tiek dota, lai nonāktu līdz rezultātam, piemēram, lai monstriņš tiktu no punkta A līdz punktam B.”

Lai to labāk saprastu, ļoti daudz esot jāstāsta līdzības no dzīves. „Piemēram,

 

smērēt brokastīs sviestmaizi – tas ir kā vesels algoritms,

 

jo vispirms ņemam maizi, tad smērējam sviestu un uzliekam desu. Ja secība nav pareiza, arī algoritms nebūs precīzs.

Otrās nodarbības tēma bija cikls. Meitenēm vajadzēja atkārtot darbības, kas notiek vairākas reizes. Viss atkal tiek izskaidrots ar piemēriem. Ja to ir vairāk, tad viņas labāk saprot un viss izdodas,” secina skolotāja.

 

 

Visi radi pie datora

Trešklasniece Nikola Krīgere stāsta, ka mācībām viņu pieteikuši vecāki: „Man vislabāk patīk tas, ka varu darboties ar datoru un pildīt dažādus uzdevumus. Pirms tam par tādiem jau zināju, bet nezināju, kā tos izpildīt. Ikdienā pie datora pavadu daudz laika, skatos dažādas programmas.”

Skolniece Alise Ābolte saka: „Mans tētis uzzināja, ka būs nodarbības un ka man tās varētu patikt. Tētis ir programmētājs, tāpēc mani pieteica, lai arī es iemācos. Man ļoti patīk veidot programmas.

 

Esmu jau izveidojusi spēlīti, kurā saprogrammēts tā, lai putns lidotu līdzi cūkai un veidotos darbība.”

Savukārt 3. klases audzēknei Katrīnai Stjopočkinai programmēšana ir kas pilnīgi jauns: „Nodarbībās man ļoti patīk veidot spēlītes tā, lai notiktu konkrētas darbības. Es gribētu programmēt robotus. Mani te pieteica tāpēc, ka datori interesē jau sen. Brālēns, māsīca, krustmāte un krusttēvs arī strādā ar datoriem.”

„Liels prieks par vecākiem, kuri meitenes šai programmai pieteica, un par to, ka viņi saprot – mūsu nākotni veidos bērni,” piebilda A.Kramēna.

 

 

Attēlā: 16 meitenes Kuldīgas Centra vidusskolā uz programmēšanas nodarbībām nāk ar prieku. Svarīgi esot parādīt, ka datorā var ne tikai meklēt informāciju vai spēlēt spēlītes, bet ka arī viņas pašas tajā var ko izveidot, saka programmas Learn IT pasniedzēja Agnese Kramēna no Rīgas.

Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Pievieno jaunu komentāru: